KÄSITYÖN LUKIODIPLOMI



Lukiodiplomin aloittelua: Kudonnan osio


Olen 17-vuotias lukiolainen Järvenpään lukiosta ja suoritan lukiodiplomia yhteistyössä Järvenpään opiston kanssa. Lähdin tekemään lukiodiplomia, koska lukiossa ei tarjota käsitöiden opetusta ja lukiossani oli mahdollista suorittaa diplomi käsitöistä. Olen aina pitänyt käsillä tekemisestä ja jostain syystä käsitöiden tekeminen on ollut se juttu, mikä on kolahtanut eniten. Minua itseänikin hieman kummastuttaa, että käsityöt ovat juuri se asia, mistä olen jaksanut kiinnostua jo pidemmän aikaa. Selityksenä tälle on ehkä se, että innostun helposti uusista jutuista ja haluan saada kaiken heti valmiiksi. Mutta jos työ ei etene odotetusti, kiinnostukseni loppuu ja minua ei saa enää millään työn ääreen. Toisaalta tietynlainen kärsimättömyys on myös voimavara, jonka avulla saan työt tehtyä kahta nopeammin valmiiksi, jos niin päätän. Ja onhan käsin tekeminen todella rentouttavaa ja terapeuttista. Ehkä kaikkein palkitsevinta itse tekemisessä on nähdä omien käsien toimesta syntyä tuote. No mutta miksi valitsin kudonnan? Ehkä siksi, että halusin opetella perinteisen ja hyödyllisen tavan tehdä käsitöitä. Monikaan minun ikäiseni ei ole koskaan kutonut mitään, joten mielestäni se oli hauska taito opetella. Olen myös utelias ja opin mielelläni uusia asioita, joten siitä se ajatus sitten lähti. Kudonnan osion alussa olin kovasti suunnitellut tekeväni ensitöikseni maton, mutta kävikin ilmi, että sen kokoisen työn tekoon vaaditaan huomattavasti enemmän aikaa. Päädyin siis tekemään tyynynpäällisen, josta tuli erittäin onnistunut tuotos ensimmäiseksi kudotuksi työksi. Saa nähdä onnistunko joskus saamaan aikaiseksi sen maton.


Silja Torvasti

Kommentit

Suositut tekstit